torsdag 9 januari 2014

Corielle

Hittills har jag inte skrivit något här om vad något av mina bokmanus handlar om. Så detta inlägg ska handla om det ena: Corielle.

Här är den tidigare nämnda trailer jag jobbat med:


Corielle är den berättelse som funnits med mig längst. Huvudpersonen Corielle och de andra karaktärerna har vuxit upp med mig vilket gör dem svåra att släppa. Forral (han som försvinner i början av trailern) har gått från ett busig spöke i skorstenen till en allvarlig och ansvarstagande ung osynling. Och Corielle är inte längre den lilla flicka hon var från början.

Osynling? Ja, det är ett begrepp som spelar en betydande roll i Corielle.
"Spöken syns men finns inte. Vi är motsatsen. Vi finns men syns inte", sade en av karaktären vid ett tillfälle (en replik som inte finns med i Corielle-manuset). Det är en beskrivning jag ofta återkommer till i tankarna. Osynlingarna finns men ses sällan av människor i vår värld, de kan vara osynliga och har en egen värld att hålla till i. Dessutom har de regler som förbjuder dem att interagera med människor.

Corielle är som sagt, föga förvånande, huvudperson i Corielle. Forral (en osynling) dök upp tidigt i hennes liv och deras vänskap växte till kärlek i takt med åren som gick. Där boken tar vid har Forral lämnat henne, men Corielle har svårt att lägga allt bakom sig.

Tidiga texter om Corielle handlade om hur de först möttes och lärde känna varandra som barn, men som jag nämnt så växte karaktärena upp och handlingen gick ohejdbart framåt tills bokmanuset Corielle kom till.

Så tillbaka till handlingen. Med Forral ute ur bilden dyker Bastian (Forrals yngre bror) upp. Boken följer deras kamp för att överleva det förflutna... för det är inte bara Corielle som har minnen som inte låter sig glömmas bort i första taget.

Parallellt med det börjar en saga utspela sig i ett slott i en helt annan värld. Två bröder är fast i en oändlig fejd med varandra. In snubblar Katt som brutalt får upptäcka att hon hamnat mitt i korselden.

Det är alltså vad Corielle handlar om i stort. Manuset påbörjades under NaNoWriMo 2011 och avslutades i princip hösten 2013. Corielles berättelse är dock betydligt äldre än så. Spöket i skorstenen som var första fröet kom till när jag gick i grundskolan. Första nedskrivna texten om Corielle, en novell, skrevs inte förrän i gymnasiet och handlade om när Forral gav sig av.

Corielle kommer nog alltid att vara den berättelse som står mig närmast i och med att karaktärerna faktiskt vuxit upp parallelt med mig under flera år. Någon annan som har sådana karaktärer?

1 kommentar:

  1. Har inga karaktärer som jag vuxit upp med tyvärr förutom Karl, men han är för ointressant för att göra till huvudkaraktär. Du får utveckla Corielle sen och göra det till en följetong :)

    SvaraRadera