måndag 24 februari 2014

Att se om The Tribe

Jag håller på att se om alla avsnitt av The Tribe. 5 säsonger, 52 avsnitt per säsong, ca 25 min per avsnitt - det blir ganska många timmar totalt. Största anledningen till att jag ser om den är för att jag fått Björn att se den för första gången, utan att jag försökt övertala honom (snarare motsatsen av rädsla för att han skulle hata den). Vi ser nästan alltid ett eller två avsnitt när det är dags att äta något så det går ganska snabbt framåt. Björn såg det allra första avsnittet den 16 januari och nu är vi inne på säsong 2.


Alla händelser är välbekanta men jag skulle inte kunna redogöra för alla scener långt i förväg. De flesta karaktärerna känner jag väl även om jag fortfarande har svårt att förstå karaktären Tai-San som tycks byta åsikt ganska hastigt. Kanske är det en del av hennes karaktär? Hon verkar ofta säker på sin väg och sina tankar, men egentligen är hon kanske, precis som alla andra, ett osäkert barn i en förändrad värld som inte är den lättaste att anpassa sig till.

Eftersom berättelsen redan är känd för mig försöker jag ägna tid åt detaljer som ansiktsmålning och kläder. Jag roar mig med att försöka upptäcka vilka karaktärer som har samma, eller liknande, sminkning och när de väljer att förändra hur de ser ut. Jag läser texter på planscher och konservburkar som passerar kamerans synfält. Jag jämför karaktärernas handlande nu i början av serien med hur de agerar närmare slutet.

Björn kommer med gissningar ibland om vad som ska hända. Ibland stämmer de, ibland inte. "Det blir inget bröllop." "Det kommer hända något med Brady." "Han kommer att dyka upp igen, eller hur?" Det är något av det roligaste med att se The Tribe nu, att höra hans teorier kring den tv-serie jag varit så förtjust i sedan flera år tillbaka. Det och att han faktiskt ser avsnitten helt utan tvång.  :)

Finns det någon tv-serie ni har sett mer än en gång?

11 kommentarer:

  1. Du glömde nämna mitt idoliserande av den vördnadsfulle och gränslöst sympatiske Lex :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömmer inte du någon nu? Vad hände med Tai-San? ;)

      Radera
    2. Hmm... Nu förstår jag inte... Vad har hon med saken att göra? Varför skulle jag vara intresserad av henne? Hon är ju bara en av karaktärerna... Inte mer betydelsefull än någon annan? Varför skulle ja idolisera henne? Vad skulle vara så speciellt med henne? Hon är väl inte... Ähh... Jag ger mig...

      Radera
  2. För ungefär ett år sen började jag köpa DVDerna. och såg hela serien två gånger totalt. :) en säsong gick väl på 3 dagar hehe. Från fredag-söndag liksom. :)
    Jag kollade på s5 på endast 2 dygn hahah! Förstår inte riktigt hur jag klarade det!
    Men sjukt kul att ni kollar på det tillsammans och ja, att det är någon som utan tvång vill kolla. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var snabbt. Vi är väldigt långsamma i jämförelse. :)

      Radera
  3. Jag lämnar sällan en TV-serie utan att ha upprepat den ett antal gånger och hittat detaljerna. När det går så långt att jag börjat studera produktplaceringar och försöker lista ut vilka prylar i bild som kommer från en och samma sponsor - ja, då är det dags att segla vidare :)
    Jag har sett säsong 7 av Dexter oräkneligt antal gånger och till och med jämfört porslinet som de äter ifrån. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företagsnamn i The Tribe är ganska lätt. Det mesta är av märket Brand 9 (säkert en referens till Cloud 9 som står bakom serien). Det syns tydligt på konservburkar med mera. :)

      Radera
  4. Det där kan jag inte fatta! När det finns så många serier man vill följa, varför se om? Och i så fall skulle jag vänta typ 10 år... Men läser sällan om böcker heller.
    Kul att ni har detta gemensamt Caroline o Björn! Jag minns så mysigt det var när hela familjen följde Lost... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju ändå inte titta på något annat samtidigt som Björn ser The Tribe. :) Men känner igen ditt synsätt, det är ofta så jag själv känner. Jag har ofta inget emot att se om en bra serie om det är någon som vill se den, att man är fler som tittar. Att se om en serie helt själv däremot är inte så lockande.

      Radera
  5. Att se om en serie är inte som det låter.
    Man ser kanske samma serie om och om igen, men med olika ögon för varje tillfälle. Det är det som ändå ger en variation som kan motsvara variationen i att byta serie. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju också en viss skillnad att se om en medelmåttig serie och en serie i världsklass!!

      Radera