fredag 16 januari 2015

Nytt år

År 2015 innebär att den här bloggen existerat i över ett år. Uppdateringsfrekvensen har varierat, liksom innehållet. Men de största förändringarna under året har förstås skett utanför bloggen. Vad hände då egentligen under 2014? Jag är kanske lite sent ute med en sammanfattning av det senaste året men trots att jag påbörjade detta inlägg strax efter nyår har det inte blivit klart förrän nu.

Under 2014 fick jag min älskade pojkvän Björn. Pojkvän blev snabbt sambo när jag bytte adress eftersom jag trivdes bättre i hans närhet än någon annanstans. Jag avsade mig en arbetsuppgift. Min tid som amanuens på Linnéuniversitetet nådde sitt slut (ej relaterat till föregående mening). Jag upplevde min första kryssning och körde längre sträckor än jag någonsin gjort. Björn presenterade mig för hela hans släkt och tvärtom, vilket innebär att jag träffat många trevliga personer jag inte mött tidigare. Jag fick vara med om midsommarfirande i Gävle och två olika kräftskivor. En ny tv-serie har tagit sig upp bland mina favoriter när Björn introducerade mig för Dexter. Tillgängliga spelkonsoler och en spelglad pojkvän har inneburit många timmars spelande av såväl nya spel som favoriter i repris. Jag har levt i en bubbla samtidigt som jag sett nya saker och skaffat nya erfarenheter. Jag har flyttstädat och inrett en ny lägenhet. Det har blivit mer utgifter än jag någonsin haft samtidigt som jag blivit mer snål smålänning än tidigare. Jag har digitaliserat gamla minnen och fått ta del av Björns sådana.

Vidare till en annan sammanfattning i listform...
De val jag gjort nedan är inte begränsade av utgivningsåret 2014 utan är bara de spel, filmer, låtar med mera som funnits i mitt liv under året.

Årets bok

Jag har knappt läst någonting under 2014 men Björn har läst högt ur sitt senaste bokprojekt Blått skimmer. Än har jag inte fått höra slutet men det jag hört hittills gillar jag mycket.

Årets datum

27 januari. Dagen som förändrade mitt liv och påverkade hela mitt 2014. Det är förstås det datum då jag och Björn blev tillsammans.

Årets film

Sista hobbit-filmen eller Patema inverted. Den första såg jag på bio två gånger. Den andra är en japansk teknad film där en del människor har omvänd gravitation. Den var intressant eftersom den vände på vad man trodde sig veta mer än en gång.

Årets låt

Owl Citys "This Isn't the End". Den har jag lyssnat till mycket under året. :)

Årets maträtt

Pojkvännen Björns korvstroganoff med ris (med gurka och tomat). Helt klart min favoriträtt som jag har tvingat pojkvännen att laga minst en gång i veckan. Han introducerade den tidigt i vårt förhållande och jag har inte släppt taget om den sedan dess.

Årets musikartist

Här skriver jag nog Kent. Jag har egentligen aldrig lyssnat på Kent tidigare men år 2014 har det varit många Kent-låtar i min och Björns gemensamma Spotify-lista. Man får höra mycket låtar man inte hört tidigare när någon annan styr över halva låtlistan.

Årets person

Min pojkvän Björn förstås, som oftast är där för mig, får mig att känna mig älskad och som ibland kan matcha mig i min envishet.
Skulle jag istället ange en person som jag inte har träffat så skulle det vara Raymond Thompson, skapare av The Tribe. Han verkar vara en härlig människa som åstadkommit en hel del och inte låtit sig stoppas av hinder. Jag vet sedan tidigare att han är trevlig att prata med och efter 2014 vet jag även att han inte har något emot att bekosta snabb frakt för att ett Tribe-fan på andra sidan jordklotet ska få en bok snabbare...

Årets plats

Vår lägenhet (Drakboet). För att det är den plats jag känner mig mest hemma på.

Årets resmål

Karlskrona. Jag och pojkvännen åkte dit (och övernattade på hotell) för att få tag i en sladd som inte fanns på andra ställen. Trots att jag blev otroligt förkyld med feber och illamående var det ändå en resa som jag ser tillbaka på med glädje. Det var den första resan jag gjorde ensam med Björn. Staden var mysig att vandra runt i på kvällen.

Årets spel

Lego Hobbit, för att det spelades mycket trots en del irriterande buggar. (Fast det är inte lätt att välja mellan det och spel som Kingdom Hearts, Tomb Raider, diverse Mario-spel, Zelda och Jak&Daxter).

Året tv-serie

Dexter. Björn drog in mig i denna tv-serie trots att jag var mycket tveksam till den. Det dröjde inte länge innan jag fastnade. Så ibland kan det vara bra att ge saker en chans.

Årets upplevelse

Att åka på min första kryssning (Silja Serenade till Helsingfors). Jag har aldrig varit på någon kryssning tidigare. Dessutom var det den längsta resan jag hade gjort dittills med pojkvännen.

1 kommentar:

  1. Det var roligt att få en översyn över ditt nya liv som snart firar 1-årsjubileum :-) Kram!

    SvaraRadera