torsdag 20 februari 2014

Vi, jag och Varg

Just nu är jag en bra bit in i redigeringen av det manus jag oftast refererar till som Varg. Det jag fokuserar mest på i nuläget är orden vi och jag, vilket har att göra med grundidén i boken. När det ska vara det ena eller det andra är i vanliga fall ganska självklart men gränsen har suddats ut mycket i Varg vilket gör att jag hela tiden måste avgöra vilket som ska användas var och när. Ordvalet ska passa karaktärerna samtidigt som den bakomliggande betydelsen ska kunna ses av en läsare som inte har helheten klar i huvudet från början.

För att kunna testa min redigerade text bättre har jag valt att än så länge hålla någorlunda tyst om Varg, på bloggen såväl som utanför den. Jag vill kunna se hur en läsare, som inte fått idén förklarad för sig i förväg, tolkar Varg. Hittills är Astrid den enda som fått läsa texten, efter en tidigare redigering, men hon fick bakgrundsfaktan berättad för sig innan dess. När jag blivit klar med den pågående redigeringen blir det kanske dags för nästa testläsare som förhoppningsvis är en nykomling i den värld Vargs handling utspelar sig.

När jag kommit så långt kommer jag kanske skriva mer om Varg här på bloggen. Tills dess kämpar jag vidare med vi och jag under strategisk tystnad.

3 kommentarer:

  1. Jag ska naturligtvis läsa alla dina verk så snart jag samlat mig lite och fått ordning på min "Att läsa"-lista. Jag är helt oinsatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn har förtur ;) ...han ska hinna klart med Astrids först. Och det kan ta tid.

      Radera
    2. Jag får dåligt samvete... Men tvåan är inte sååå tjock ju. Och jag har sagt att det är ok att vänta med den! :)

      Radera