torsdag 2 januari 2014

Hopper

Ibland kan jag skriva långa stycken. Vara så uppslukad i skrivandet att jag inte hör eller ser omgivningen och helt tappar tidsuppfattningen. Andra gånger fastnar jag på saker, distraheras av felskrivningar eller lockas av andra aktiviteter.

Jag höll på att skriva in en scen i datorn som jag skrivit för hand (något jag gör väldigt sällan då jag vanligtvis skriver direkt på datorn). Det var då fingrarna bedrog mig. Resultatet blev meningen "Hopper sjönk snabbt" (skulle ha varit hoppet...). Denna felskrivning fångade genast mitt intresse. Vem är Hopper? Han sjunker - det låter som om han håller på att drunkna. Kan jag rädda honom om jag skriver om honom? Om jag listar ut vad han har för historia att berätta? Hur hamnade han i vattnet egentligen?

Tankarna går till boken jag börjat lyssna på. Kanske har mördaren i boken varit framme. Slagit stackars Hopper medvetslös och slängt honom överbord mot sin död. (När jag luftade dessa misstankar för författaren viftade han bort dem och förslog att Hopper hoppat i själv.)

Jag återgår till renskrivandet. Mysteriet med Hopper får vänta, jag har en bok att skriva.

Under tiden sjunker Hopper allt djupare och jag blir allt mer övertygad om att han sedan länge är bortom all räddning. Hopper går förlorad och här sitter jag och undrar om det kunde ha blivit något av den drunknande karaktären som dök upp så plötsligt, bara för att försvinna utom räckhåll, långt under vågorna.

Jag säger ett tyst farväl till Hopper och önskar honom lycka till. Kanske kommer någon att fiska upp honom i ett nät av ord och ge honom en ny möjlighet att göra avtryck i en läsares fantasi.

3 kommentarer:

  1. Här kan man snacka om en berättelse med djup. Det blir bara djupare och djupare :-D
    Personligen hopper jag på att få läsa mer om Hopper en dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja. Får väl se om Hopper dyker upp någon gång igen i framtiden. :)

      Radera
  2. En höjdare till startinlägg, Caroline... Du sätter ribban högt! Siktar högt upp inte djupt, haha!

    SvaraRadera